مروری بر تاریخچه ی ساخت پرینتر و چاپگر

مروری بر تاریخچه ی ساخت پرینتر و چاپگر

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه پرینترها حرف بزنیم باید به حدود 80 سال پیش باید برگردیم. زمانی که (Chester Carlson)  اولین دستگاه کپی را تولید و به جهان عرضه نمود. کارلسون یک کارمند اداره بود که درد و آرترز شدید مفاصل داشت. او مدام به دنبال راهکاری بود که بتواند در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی کپی برابر با اصل به دست بیاورد.

با خودش همیشه فکر می کرد، چقدر خوب می‌شد اگر دستگاهی وجود داشت تا با زدن یک دکمه چند رونوشت از روی سند و کاملا برابر با اصل به او تحویل می‌داد.

چستر کارلسون نهایاتا در سال ۱۹۳۸ میلادی بعد از مطالعه نوشته‌های «پال سلنی» فیزیکدان مجاری تبار برای تحقق رویایش در آشپزخانه‌اش یک کارگاه ساخت و به منظور انجام آزمایش های الکتروگرافی از آن استفاده نمود. او اولین دستگاه فتوکپی را تولید کرد. به منظور ساخت دستگاه فتوکپی از صفحه «روی» پوشیده شده با سولفور استفاده کرده و به مرحله ساخت آن را رساند.

انواع چاپگر از نظر رنگ

بعد از اینکه در مورد تاریخچه پرینتر با هم صحبت کردیم حال نوبت آن رسیده که انواع چاپگرها را از نظر رنگ تقسیم بندی کنیم:

پرینتر سیاه و سفید

این گونه چاپگرها تنها رنگ مشکی دارند که برای چاپ عکس مناسب نیست و بیشتر برای چاپ اسناد از آن استفاده می‌شود.

پرینتر رنگی

این گونه پرینرها قابلیت چاپ عکس را دو صورت سیاه و رنگی خواهند داشت. این مدل چاپگر می‌تواند عکس‌ها را در سایزهای مختلف تولید کند.

انواع چاپگر

انواع چاپگرها از نظر رنگ به چند دسته تقسیم می‌شوند ؟ درباره ی تاریخچه تولید انواع چاپگرها چه می‌دانید؟

بعد از معرفی تاریخچه پرینترها، حال نوبت معرفی انواع چاپگرهاست. پس همراه ما بمانید.

تاریخچه پرینترهای لیزری

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه تولید پرینتر لیزری حرف بزنیم، باید بگوییم نزدیک به ۴۰ سال بعد از اختراع دستگاه کپی، در سال ۱۹۷۷ مهندس «گری استارک‌ ودر» با الهام از دستگاه کپی اولین دستگاه چاپگر لیزری را اختراع و به بازار عرضه نمود.

پرینترهای لیزری در ابتدای تولیدشان تنها در اداره‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شدند. ولی با گذشت زمان کاربردهای دیگر این دستگاه‌ها نیز مشخص شد و پرنترهای لیزری به تدریج مدرن‌تر شده تا در نهایت، به عنوان پرینترهای سه بعدی روانه بازار شدند. پرینترهای لیزری نوع رنگی نیز دارند و برای چاپ عکس استفاده می ‌گردند. چاپ عکس پرینترهای لیزری مناسب نیست.

تاریخچه پرینترها

چاپگر ماتریس سوزنی در چه تاریخی ساخته شد؟

ماتریس سوزنی یکی از انواع چاپگرهاست که در سال 1970 میلادی توسط (Digital Equipment Corporation ) به شکل کاراکتور 30 سوزنی در ثانیه تولید شد. این نوع پرینترها از پین‌ها برای زدن ضربه روی ریبون جوهری در تماس با کاغذ استفاده می‌کند. با ترکیب پین‌ها اشکال متنوع از حروف و تصاویر به وجود می‌آید. این چاپگرها صدای چاپ بسیار زیادی دارند، ولی کیفیت چاپشان پایین‌تر از نوع لیزری و جوهر افشان می باشد. این نوع پرینتر برای چاپ انواع مختلف چک، بلیط قطار و هواپیما، چاپ انواع فاکتورهای رسمی و .. استفاده می‌ گردد.

درباره ی تاریخچه ساخت پرینتر جوهر افشان (Inject) چه می‌دانید؟

ایده طراحی پرینترهای جوهر افشان به دهه 1950 میلادی باز می‌گردد. ولی اولین چاپگرهای جوهرافشان توسط یکی از کارمندان شرکت (Canon) ساخته شد. در اواخر دهه 70میلادی، 3 شرکت مشهور «اپسون» ژاپنی، «اچ-پی» آمریکایی و «کنن» ژاپنی به شکل مشترک شروع به چاپ تصاویر دیجیتالی از کامپیوتر کردند و اولین تصاویر دیجیتالی توسط پروژه‌ی مشترک این سه کمپانی به همراه شرکت «برادر» ژاپنی به جهنیان ارائه گشت.

استفاده از پرینترهای جوهرافشان به صورت محدود و توسط شرکت‌های ویژه انجام می‌شد. ولی با پیشرفت پرینترهای جوهرافشان و قیمت مناسب‌شان از سال ۱۹۸۸ میلادی برای استفاده عموم مردم روانه بازار شدند.

تاریخچه پرینترهای سه بعدی به چه زمانی بر می‌گردد؟

تاریخچه پرینترهای سه بعدی به سال 1980 میلادی و «دکتر کودامای» ژاپنی باز می‌گردد. در آن زمان به این نوع فنآوری «نمونه سازی فوری» می‌گفتند. این مدل بسیار سریع ساخته شده و به خاطر کم هزینه بودن به صورت انبوه تولید شد. 6 سال بعد در سال 1986 میلادی (Chuck Hull) دستگاه استریولیتوگرافی را به نام خودش به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *